Att jobba hos Pohjanen & Ström

När förändring leder till nya möjligheter

”Jag skickar en nål på kartan!”
Didrik skrattar när jag frågar var jag kan hitta honom. Jag zoomar ut på skärmen, långt ut, innan jag får en känsla för riktningen. Sedan i somras har han tillbringat dagarna med att klippa träd längs grusvägar – ett viktigt underhållsarbete som håller vägarna farbara för timmerbilar och annan trafik.

Jag packar med en fikaväska och kör ut mot skogen. Regnet hänger i luften, men solen bryter fram lagom till att jag ser hjulgrävaren längre fram. Vi häller upp kaffe i bilen och Didrik konstaterar med ett leende:
– Man tycker att man borde vara helt själv här ute. Men idag har det nästan varit skytteltrafik!

Jaktsäsongen har dragit i gång, så vägarna är allt annat än tomma.

Från praktikant till yrkesförare

Didrik började på Pohjanen & Ström redan under gymnasietiden, som praktikant på Transportprogrammet.
– Jag fick prova på lite av varje och åka med i olika maskiner. Efter studenten 2019 fick jag sommarjobb och sedan blev jag kvar, berättar han.

Första körningen blev att köra grus med ett fyraxligt släp – något helt nytt.
– Det var spännande! Jag fick åka med i två veckor först för att lära mig och jag kunde alltid ringa David (Ström) om jag behövde hjälp. Efter det körde jag containrar med lastväxlare i fyra veckor. Efter sommaren arbetade jag lite med varje, där jag behövdes, men ganska snabbt kom det loss en plats i en flisbil och den körningen hade jag i ungefär sex år.

När förändring kom – men alla fick stanna

Sommaren 2025 tappade Pohjanen & Ström flisavtalet med SCA. En förändring som många andra företag hade sett som en kris. Men inte här.
– Det kom oväntat, men vi hade ändå pratat lite bland chaufförerna om att framtiden för sågen kunde förändras. Jag hade hunnit fundera på vad jag ville göra i stället. Personligen kändes det ändå som att jag var redo för en förändring, säger Didrik.

Transportledaren Jim ringde upp och frågade om han ville testa vägklippning – och svaret kom direkt: ja.
– Jag gillar att meka och lära mig nya saker. Nu har jag hela firmabilen full med verktyg och skulle det vara något jag inte kan fixa så är det bara att ringa verkstaden. Vi har så bra verkstadspersonal – man får alltid hjälp om man behöver det.

Trygghet och möjligheter

När jag frågar varför Didrik valt att stanna på Pohjanen & Ström, trots förändringar i körningar och uppdrag, kommer svaret snabbt:
– Man får möjligheterna. Jim tänkte på mig direkt i somras och löste situationen i stället för att säga upp folk. Ganska snabbt fanns det en plan och Anders (vd) gick ut med att all personal skulle bli kvar. Det betyder mycket.

Han beskriver företaget som tryggt och brett, med stor kompetens och en vilja att lösa saker tillsammans.
– Vi har en verkstad som kan fixa det mesta, en stor maskinpark och bred kunskap i företaget. Det gör mycket. Jag ser ingen anledning att söka sig till ett annat företag som gör samma sak – det har alltid känts tryggt på Pohjanen & Ström.

Friheten efter vägarna

För Didrik är det just kombinationen av frihet och ansvar som gör transportyrket så roligt.
– Friheten efter vägarna och variationen i jobbet. Det finns så många olika typer av körningar och maskiner att jobba med – man blir aldrig less.

Och framtiden?
– Jag tror branschen kommer se ut så här ett bra tag till. Det pratas mycket om teknik och nya drivmedel, men det är nog långt kvar. Jag vill ändå köra själv – inte sitta hemma och styra på distans, säger han med ett skratt.

När vi avslutar intervjun packar Didrik ihop kaffemuggen och startar maskinen igen så jag får chansen att fota och se hur det ser ut när han klipper med aggregatet.
Det är något särskilt med människor som trivs mitt i vardagen – bland grus, dieseldoft och höstlöv.
Och det är där som Pohjanen & Ström vill ha sin styrka:
Att man tar hand om både maskinerna och människorna som får dem att rulla.

 

Direkt från Fordons- och transportprogrammet till anställning efter studenten

Solen gassar och åskan mullrar någonstans i fjärran när jag hittar igen Viktor som den här sommaren arbetar med vårt gäng som drar fiber på uppdrag åt PiteEnergi. Vi dröjer oss kvar i den orangea kojan när de andra går ut igen för att fortsätta sitt arbete. Viktor berättar att han alltid varit intresserad av maskiner och då framför allt traktorer. Både hans farfar och hans pappa har arbetat och arbetar som maskinförare och han har fått åka med i hjullastare, väghyvel och lastbil när han var liten. Därför var det lätt att välja vad han skulle gå på gymnasiet – fordons- och transportprogrammet.

Tyvärr var det pandemi just de åren som Viktor gick gymnasiet, vilket gjorde att företagen inte tog emot praktikanter. Som tur var har P&S ett fint samarbete med Transportinriktningen och frågade därför en lärare direkt om de kunde tipsa om någon för ett sommarjobb som maskinförare till uppdraget på Smurfit Kappa där P&S hanterar returfiber. Viktors namn kom upp och Viktor kan än idag minnas när David Ström ringde och erbjöd honom jobb sommaren 2020. Han blev glad speciellt eftersom han upplevt att P&S har bra rykte och för att lärarna berättat att det är ett företag dit många vill komma för att arbeta och nästan ingen slutar. Inför tredje och sista året på gymnasiet var det meningen att tillbringa flertalet veckor ute på praktik, men det var som sagt svårt med tanke på pandemin. Tack vare att Viktor gjort ett så gott intryck under sommaren fick han ändå möjligheten att komma tillbaka till P&S för praktik då hans potential varit tydlig för arbetsledarna. På praktiken fick Viktor mestadels prova på lastväxlare och flisbil. När han sen fick erbjudande om en provanställning som maskinförare på returfibern där han sommarjobbat, blev han glad. Han hade trivts väldigt bra under sitt sommarjobb och det är ju faktiskt att köra hjullastare som är det roligaste enligt Viktor;

”Jag trivdes jättebra som sommarjobbare. Man kände sig som en i gänget och alla var trevliga. Därför ville jag få en anställning där. Kändes väldigt kul och tryggt att ha ett jobb direkt efter studenten. Och såklart extra kul när det är ett företag som Pohjanen & Ström, dit folk vill.”

Jag ber Viktor berätta vad han tycker är bäst med att arbeta på P&S. Svaret kommer snabbt;

 ”Möjligheten att utvecklas och kollegorna. Det finns stora möjligheter att utvecklas på företaget då det finns så många olika saker man kan göra och så många olika typer av maskiner. Plus att P&S finns både ute på vägarna och inne på industri, så även den skillnaden kan man få prova på. Det är rätt stor skillnad att jobba på en industri jämfört med ute längs en väg. Och så är det bra personer man jobbar med, det gör mycket.”

Viktors egen resa började som sagt inne på Smurfit Kappas industriområde där han körde en höghyttad hjullastare på ett femskift. När en kollega ville gå ner i tid fick Viktor ett erbjudande om att dela upp sin tjänst med 50% på femskift och resterande 50% med dagtid på anläggningssidan där han även fick lära sig att ploga och ha snöjour.

”Jag tycker om att testa nytt även om jag trivs bäst i traktorn. Det var kul att få komma utanför grindarna och lära känna alla andra som jobbar på företaget. Har plogat inne på industriområdet förut, men vill gärna få chansen att ploga mer inne i stan där man får köra med klaffskopa, den gillar jag mest.”

Jag frågar Viktor vad han tycker om arbetsmiljön hos oss, samtidigt som vi båda följer en stor bräms som flyger runt i kojan med blicken. Att det är ganska många tjejer som arbetar på P&S tycker Viktor är bra, det blir direkt en annan känsla som märks rätt tydligt i fikarummen. En annan bra sak med P&S är att maskinerna är relativt nya, fräscha och välunderhållna. Det blir roligare att jobba då. Och det där sms:et är också bra, säger Viktor och hänvisar då till frågan som ställs via sms varje torsdag kl 11. Det är en tjänst P&S har köpt in från Howdo, där varje anställd får ett sms en gång i veckan med frågan ”Hur var din vecka?”. Sen får man svara genom att trycka på en grön, gul eller röd smiley. Viktor tycker det känns seriöst och bra att det verkligen följs upp och att det är någon som ringer om man har tryckt på en röd gubbe.

Värmen är tryckande inne i kojan och vi tar bilen till det ställe där Lina, Kevin och Wilma jobbar för fullt med att gräva ett dike där fiber ska dras. Sådana här dagar är det verkligen inte dumt att få jobba ute i skuggan av träden, tillsammans med kollegor som man har roligt tillsammans med.